Tijdelijk verblijf

Of het nu gaat om respijtzorg of een crisisopname: wij bieden tijdelijk verblijf met persoonlijke aandacht.

Mensen die thuis zitten en tijdelijk de zorg aan Zorggroep Apeldoorn overlaten tijdens tijdelijk verblijf

Tijdelijk verblijf

Respijtzorg

Respijtzorg betekent dat iemand tijdelijk de zorg van u overneemt. Dat kan voor een paar dagen, een weekend of wat langer. Zo krijgt uw mantelzorger tijd om bij te komen of bijvoorbeeld op vakantie te gaan. 

Dit kan met:

  • Logeerzorg bij een van onze locaties op basis van beschikbaarheid
  • Dagopvang of dagactiviteiten
  • Thuisondersteuning (afhankelijk van de situatie) 

Hoe regelt u respijtzorg? 

Respijtzorg wordt vaak vergoed via de Wmo of de Wlz. Soms is er een eigen bijdrage. Samen kijken we wat in uw situatie het beste past.

Crisisopname (binnen 24 uur)

Soms is er acute zorg nodig en moet iemand direct worden opgenomen. Met onze spoed- en crisisplaatsen bieden we directe opvang. Bijvoorbeeld bij een acuut gezondheidsprobleem, als uw mantelzorger uitvalt of als u opeens alleen komt te staan. Uw eigen huisarts zorgt voor de behandeling. De crisisopname is maximaal 2 weken (eventueel 2 weken langer). Daarna verhuist u naar een andere plek die passend en veilig is. 

Hoe regel ik een crisisopname?

Op werkdagen (ma t/m vrij, 09.00 – 17.00 uur): 
Neem contact op met het Crisis Coördinatiepunt Apeldoorn (CCPA) 
Telefoon: 085 – 073 76 10 
E-mail: contact@ccpapeldoorn.nl 

In de avond en het weekend
Bekijk op vindvrijeplaatsen.verzorgdeoverdracht.nl welke organisaties een plek beschikbaar hebben. U neemt zelf contact op met het CCPA of – buiten kantooruren – met rechtstreeks met de zorgorganisatie.

Waarom gebruikmaken van tijdelijke zorg?

Tijdelijke zorg helpt om mantelzorgers te ontlasten en overbelasting te voorkomen. En bij een crisissituatie is er snel veiligheid en stabiliteit. Zo zorgen we samen dat goede zorg altijd beschikbaar is, ook wanneer het even niet anders kan. 

Misschien zoekt u nog antwoord op deze vragen

Wat is het verschil tussen respijtzorg en logeerzorg?

Respijtzorg is de overkoepelende term voor tijdelijke vervanging van mantelzorg. Logeerzorg is één van de vormen hiervan, waarbij uw naaste tijdelijk op een locatie van Zorggroep Apeldoorn verblijft.

Wie komt in aanmerking voor respijtzorg?

Iedereen die langdurig mantelzorg ontvangt en tijdelijk ondersteuning nodig heeft, kan in aanmerking komen. U heeft hiervoor een indicatie nodig.

Hoe regel ik respijtzorg of logeerzorg?

Neem contact op met ons Zorgservicebureau. Wij bespreken uw situatie en helpen u bij het aanvragen van de juiste indicatie.

Wat is een crisisopname?

Een crisisopname is een tijdelijke opname wanneer er direct zorg en een veilige plek nodig zijn. Bijvoorbeeld bij een plotseling gezondheidsprobleem of wanneer de mantelzorger uitvalt.

Hoe snel kan een crisisopname geregeld worden?

Binnen 24 uur. We hebben spoed- en crisisplekken waar iemand direct terecht kan.

Wat gebeurt er na de crisisopname?

Samen met u, uw naaste en het CCPA kijken we naar de vervolgstap: terug naar huis met ondersteuning of doorstromen naar een andere zorgplek.

Vragen tijdelijk verblijven bij Zorggroep Apeldoorn?

Vraag het aan onze collega’s van het zorgservicebureau.

Wij zijn er voor u