Lettergrootte veranderen

Meest gestelde vragen

In deze rubriek een overzicht van veel gestelde vragen aan Zorggroep Apeldoorn. Vragen zullen regelmatig worden geactualiseerd.

Mag ik mijn familie bezoeken?
Bezoek van naasten, familie, vrijwilligers, vrienden en bekenden van de cliënten op de woonlocaties is niet meer toegestaan. De enige uitzondering op deze maatregel betreft de zorgsituaties waarin er sprake is van terminale zorg. In deze gevallen zal er overleg plaatsvinden tussen naasten van de cliënt en de desbetreffende zorgverleners. Uitgangspunt hierbij is om de aantallen bezoekers zo veel mogelijk te beperken en de aanwezigheid te concentreren op de kamer waar de cliënt zich bevindt.

Is er ook een mogelijkheid om met mijn familie te beeldbellen of te skypen?
Ja op alle afdelingen zijn Ipads aanwezig om te beeldbellen. Wilt u daar meer over weten neem dan contact op met de medewerkers van de afdeling.

Wordt er behandeling en begeleiding geboden bij cliënten thuis?
Medewerkers van Behandeling en Maatschappelijke Ondersteuning (Individuele Begeleiding en Dagbesteding) maken waar mogelijk gebruik van beeldzorg, Facetime, WhatsApp en telefoon om fysiek contact met cliënten te vermijden. Hierdoor is er minder kans een besmetting over te dragen. De begeleiding en behandeling wordt op deze manier wel voortgezet.

Zijn er nog dagactiviteiten?
Alle groepsactiviteiten, evenementen, verenigingen en recreatieprogramma’s  zijn gestopt. De medewerkers van de activiteitenbegeleiding zullen op de afdeling een aangepast programma bieden.

Wat betekent het voor de ontmoetingsplekken en dagbesteding?
Met ingang van zaterdag 14 maart worden de ontmoetingsplekken (Mandala en de Vier Dorpen) en dagbestedingsactiviteiten gesloten. Medewerkers van onze organisatie nemen telefonisch contact op met de cliënten om te inventariseren welke noodzakelijke hulp er in hun geval nodig is en om zo nodig voorzieningen te treffen.

Mijn vraag staat er niet bij, wat moet ik doen?
U kunt het beste contact opnemen met de afdeling en daar uw vraagstellen. Onze medewerkers zullen u te woord staan en u zo goed mogelijk van dienst zijn. Mocht het antwoord op uw vraag niet gelijk gegeven kunnen worden, dan nemen wij weer contact met u op.

 

 

Organisatie, medewerkers en vrijwilligers

Wat doet Zorggroep Apeldoorn wanneer medewerkers klachten hebben?
We hanteren de landelijke richtlijn van het RIVM voor zorgprofessionals. Dit betekent:
Bij contact met een bewezen Corona patiënt kan de medewerker pas weer aan het werk als deze een dag (24 uur) klachtenvrij is. Bij klachten van hoesten in combinatie met koorts (38 graden of meer) zal het advies zijn thuis te blijven. Specifiek voor medewerkers van De Viermaster: medewerkers die hoesten en luchtwegklachten hebben blijven thuis totdat de klachten minimaal een dag (24 uur) over zijn.

Wat doet Zorggroep Apeldoorn wanneer een medewerker contact heeft gehad met iemand met een coronabesmetting?
Wanneer een medewerker samenwoont met een patiënt met coronabesmetting in thuisisolatie, of je ergens anders direct contact heeft gehad met iemand met een coronabesmetting, mag de medewerkers gewoon werken zolang er geen klachten zijn. Wanneer je tóch koorts en/of luchtwegklachten ontwikkelt, neem contact op met je huisarts én meldt dit bij je leidinggevende.

Mogen vrijwilligers nog naar ZGA komen?
Nee. Op dit moment mogen vrijwilligers niet meer naar de locaties van Zorggroep Apeldoorn.

 

 

Laatste update: 23 maart 2020